اختلال دفع ادرار

اختلال دفع ادرار در زنان کمتر از مردان دیده می شود . علت ایجاد آن اختلال در عمل تخلیه به علت شل شدن عضلات کف لگن  و یا ناتوانی عضله دترسور در انقباض است .

اختلال دفع ادرار بیماری می باشد که می تواند موجب ناراحتی زنان و مردان بسیاری شود . اختلال دفع ادرار برای زنان  می تواند به وسیله یک متخصص زنان درمان شود و بهبود یابد . دکتر سیما مظفر جلالی یک متخصص زنان می باشد که در درمان اختلال دفع ادرار مهارت ویژه ای را از آن خود کرده است و بیماران بسیاری را درمان کرده است . ایشان راه کارهای فوق العاده ای را در اختیار بیمار می گذارد و بیمار را تا آخرین مرحله درمان همراهی می کند . اگر شما هم از بیماری اختلال دفع ادرار رنج می برید می توانید به همراه دکتر جلالی برای درمان آن اقدام کنید . جهت تعیین وقت قبلی می توانید با شماره های ۸۸۲۶۳۴۲۸ – ۸۸۲۶۳۹۵۳ تماس حاصل نمائید .

انسداد مسیر خروجی زمانی است که فشار دترسور بالای 50 سانتی متر آب بوده اما سرعت جریان ادرار کمتر از 15 میلی لیتر در ثانیه باشد . این نوع انسداد معمولا در زنانی دیده می شود که به علت بی اختیاری استرسی تحت عمل جراحی انسدادی گردن مثانه قرار گرفته اند .

در طی عمل دفع طبیعی ادرار عضلات کف لگن و اسفنکتر پیشابراه هر دو باید شل شوند . انقباض همزمان عضله دترسور سبب دفع ادار خواهد شد .

علل اختلالات دفع ادرار

بیماری های نورولوژیک مثل مولتیپل اسکلروز به علت ایجاد عدم هماهنگی دترسور – اسفنکتر سبب ایجاد اختلال دفع ادرار می شوند . در این حالت اسفکتر پیشابراه و دترسور همزمان منقبض می شوند . به علائوه مصرف برخی داروها مثلا آنتی هیستامین و داروهای آنتی کولینرژیک – عفونت – انسداد – یبوست شدید و گاها عوامل روانی نیز سبب اختلالات دفع ادرار می شوند .

سندرم flower به احتباس ادراری بدون علت گفته می شود . سن فرد 20 الی 35 سال بوده و شروع آن هم زمان با واقعه ای مثل وضع حمل با جراحی می باشد .

اختلال دفع ادرار

تشخیص

معاینه دقیق : ممکن است پرولاپس شدید اعضای لگن با اختلالات ادراری همراه باشند در این صورت مصرف یک هفته ای پساری  تشخیص صحیح کمک می کند . توده های لگنی و میوم های قدامی تحتانی هم گاهی سبب مشکلات ادراری می شوند . ارزیابی اورودینامیک در مورد تشخیص وجود انسداد و وجود انسداد و وجود انقباض عضله دترسور کمک کننده است .

در صورتی که پرینه از نظر نورلوژیک مشکل دار باشد معاینه ستون فقرات الزامی است .

برای تشخیص ضایعاتی مانند پولیپ – تومورها – و یا یورتروسل می توان از سیستویورتروسکوپی سود برد .

درمان

درمان اصلی مشکلات دفع ادرار تخلیه مکرر و کامل مثانه توسط سوند به وسیله خود فرد است . مانع اصلی در برابر عفونت تخلیه مکرر و کامل مثانه است و نه جلوگیری از ورود جسم خارجی به مثانه . نیازی به استریلیتی وجود ندارد و فقط رعایت تمیزی کافی است .

تعدیل عصبی ریشه های عصب ساکرال در زنان مبتلا به احتباس غیر انسدادی یکی دیگر از روش های درمانی است استفاده از سداتیوهیا خفیف و آلفا بلوکرها مانند پرازوسین که سبب کاهش تونوسیته پشابراه می شوند و نیز گاها موثرند .

برخی از خدمات دکتر سیما مظفر جلالی جراح و متخصص زنان

لابیاپلاستی