لابیاپلاستی

در ناحیه خارجی  تناسلی زنان قسمتی به نام لابیاماژور ( لب های بزرگ ) وجود دارد که  از دهانه واژن محافظت می کند . این قسمت در زیبایی ناحیه تناسلی نیز بسیار موثر است . در برخی از خانم ها این لبیا ماژور بیش از حد بزرگ می باشد به طوری که فرد در پوشیدن لباس دچار مشکل می کند . این مشکل ممکن است از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا به عللی از جمله پوشیدن لباس تنگ ، دوچرخه سواری ، زایمان در فرد ایجاد شود . عدم قرینه بودن لب های بزرگ نیز از جمله مشکلاتی است که برای خانم ها پیش می آید . اما راه حل چیست ؟ جالب است بدانید با جراحی به نام لابیاپلاستی می توانید این مشکل را برطرف کنید . در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم.

لابیاپلاستی چیست ؟

لابیاپلاستی، نوعی جراحی زیبایی با کمترین میزان تهاجم است که به کوچک کردن اندازه لابیاها می پردازد. این جراحی عمدتا بر روی لابیا مینور انجام می شود، در حالی که لابیا ماژور نیز از لحاظ ظاهری تغییر پیدا می کند.یکی دیگر از اهداف لابیاپلاستی، حفظ رنگ و سلامت بافت لابیا می باشد.این جراحی که با هدف زیبایی انجام می شود، به رفع عدم تقارن لابیاها نیز کمک می کند، بدین صورت که با برداشته شدن پوست اضافه این ناحیه، قرینگی نیز برقرار خواهد شد.

یکی دیگر از کاربردهای این جراحی ، هایپرتروفی و رشد بیش از حد لابیاها  این حالت می تواند منجر به بروز ناراحتی به خصوص هنگام پوشیدن لباس های تنگ شود. از دیگر عوارض هایپرتروفی لابیا می توان به اختلالاتی مانند عفونت دستگاه ادراری نیز اشاره کرد.

بنابراین ،این جراحی علاوه بر جنبه زیبایی ناحیه تناسلی ، اهداف درمانی نیز دارد و به رفع مشکلات ذکر شده نیز می پردازد.

علت بزرگ شدن لابیا

• داشتن رابطه جنسی زیاد و بارداری های متعدد از دلایل بزرگ شدن لابیاها می باشند. آن هم به دلیل این که در مواردی مانند زایمان طبیعی ، پوست ناحیه واژن کشیده می شود، و دیگر استحکام بافت و پوست این ناحیه، مانند حالت طبیعی و اولیه نخواهد شد.
  •  در برخی موارد، زنان چاق نیز با هایپرتروفی واژن روبرو می شوند.
  • این مساله می تواند علت ژنتیکی داشته باشد و فرد با لابیاهای بزرگی به دنیا بیاد.
  • ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، اسب سواری و یا پیرسینگ ناحیه تناسلی نیز می توانند از علل هایپرتروفی و بزرگ شدن لابیاها به مرور زمان باشند.
  •  با افزایش سن، پوست ناحیه واژن خاصیت الاستیسیته خود را از دست می دهد و دچار شل شدگی و افتادگی می شود، در چنین حالتی ممکن است شاهد ایجاد پوست اضافی در لابیا و دستگاه تناسلی باشیم.

دلایل انجام لابیاپلاستی

از آنجائیکه عمل لابیاپلاستی نوعی جراحی زیبایی است متخصص زنان نمی تواند به فرد جراحی را تجویز کند بلکه این به تصمیم خود فرد بستگی دارد . اما در کل، بیمارانی که خواهان انجام این جراحی هستند، دلایل فیزیولوژیکی و روانی خود را دارند. برخی دلایل انجام جراحی عبارت است از:

• هایپرتروفی و بزرگ شدن لابیاها، به گونه ای که فرد از پوشیدن لباس های تنگ خجالت می کشد. حتی در برخی از موارد تماس پوست اضافی لابیا با لباس زیر می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی شود.
  • پوست اضافی و آویزان در نواحی اطراف واژن، که می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی حین رابطه جنسی شود، که اصطلاحا دیسپارونی نامیده می شود.
  • درمان  بی اختیاری ادرار و یا عفونت های مجاری ادراری
  • رفع علائمی مانند درد و خارش و سوزش
  • بهبود ظاهر ناحیه تناسلی
  • بهبود عملکرد مثانه

آمادگی برای عمل لابیاپلاستی

پیش از انجام جراحی، متخصص زنان  به بررسی شرایط جسمانی بیمار می پردازد، و از بیمار خود می خواهد که برخی موارد را رعایت کند، از جمله:

• قطع مصرف آسپیرین، ویتامین E و یا قرص سرماخوردگی دو هفته قبل از جراحی. این داروها باعث افزایش خونریزی در طول جراحی می شود.
  • سیگار و دخانیات بایستی ۳ روز قبل از جراحی کنار گذاشته شود.
  • اگر جراحی با بی حسی موضعی انجام شود، فرد بایستی شش ساعت قبل از جراحی چیزی نخورد و نیاشامد.
  • پیش از جراحی، آزمایش خون جهت بررسی سطح قند خون، فیبرینوژن و لخته شدن خون انجام خواهد شد.

نحوه جراحی لابیاپلاستی

در ابتدا، پوست اضافی لابیا با استفاده از تکنیک Trim برداشته می شود. این روش به شکل دهی مجدد لابیا و برداشته شدن بافت از قسمت های خارجی کمک می کند. تکنیک Wedge، یکی دیگر از روش های لابیاپلاستی می باشد. در این روش، قسمتی از لابیا مینور برداشته می شود، اما آسیبی به حساسیت و مخاط طبیعی این نواحی وارد نخواهد شد.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

• استفاده از کمپرس یخ، هر چهار تا شش ساعت یک بار به مدت ۲۴ ساعت. اما این نکته را در نظر داشته باشید که کمپرس نباید مستقیما بر روی پوست گذاشته شود. با این کار، از میزان التهاب نیز کاسته می شود.
  • استفاده از کرم های آنتی بیوتیک، به مدت دو هفته. مقدار کمی از کرم باید بر روی زخم زده شود.
  • معمولا جهت تسکین درد، داروهای مسکن و ضد التهابی مانند ژلوفن، برای فرد در نظر گرفته می شود. این داروها بایستی به طور مرتب و در زمان مقرر مصرف شوند.
  • انجام فعالیت های سنگین به مدت دو هفته بعد از جراحی توصیه نمی شود.
  • در مواردی که میزان التهاب زیاد باشد، بهتر است یک سری فعالیت ها و ورزش ها تا بهبودی کامل، به تعویق بیفتد.
  • بهتر است شش تا دوازده هفته بعد از جراحی، از برقراری رابطه جنسی خودداری شود.
  • بهتر است لباس های تنگ پوشیده نشود، تا از ایجاد فشار بر روی ناحیه جراحی نیز پیشگیری شود.
  • استحمام روزانه، جهت شست و شوی واژن و تمیز نگه داشتن بخیه ها توصیه می شود.
  • ممکن است پوست لابیا به مدت چند ماه بی حس باشد. کمتر پیش می آید که پوست برای مدت زمان طولانی بی حس باقی بماند.
لابیاپلاستی

در صورت مشاهده علائم زیر بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید:

• خونریزی از ناحیه جراحی
  • تب، تا سه روز بعد از جراحی
  • دردی که با مصرف مسکن کمتر نشود
  • ترشح و قرمزی در اطراف زخم

مزایای لابیاپلاستی با لیزر

لابیاپلاستی با لیزر مونالیزا تاچ، روشی بسیار ایمن و موثر می باشد. در این روش، کلاژن سازی بافت ها توسط لیزر تحریک می شود، در نتیجه الاستیسیته بافت نیز افزایش خواهد یافت و هیچ گونه عارضه ای مانند خونریزی، اسکار و التهاب بعد از این روش وجود ندارد.

لابیاپلاستی که با هدف زیبایی انجام می شود، به رفع عدم تقارن لابیاها نیز کمک می کند، بدین صورت که با برداشته شدن پوست اضافه این ناحیه، قرینگی نیز برقرار خواهد شد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لابیاپلاستی بهتر است به خانم دکتر سیمامظفر جلالی متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. شماره مطب ۸۸۲۶۳۴۲۸-۰۲۱

چه کسانی نباید تحت جراحی لابیاپلاستی قرار بگیرند؟

• خانم های باردار
  • خانم هایی که از اختلالات مربوط به انعقاد خون رنج می برند
  • خانم های مبتلا به دیابت
  • خانم هایی که عفونت دستگاه تناسلی و واژن دارند

عوارض لابیاپلاستی

در صورتی که بیمار مراقبت های لازم بعد از جراحی لابیاپلاستی را انجام دهد عوارضی متوجه فرد نمی شود . این مراقبت ها توصیه هایی است که پزشک به بیمار می کند که شامل :

• تا یک ماه رابطه جنسی نداشته باشند .
  • لباس های تنگ نپوشند .
  • تا دو هفته ترجیحا از پوشیدن لباس زیر خودداری کنند .

در صورتی که ترومایی به لبیاها وارد نشود که باعث تازه تر شدن زخم شود ، عوارض خاصی برای بیمار ایجاد نمی کند و تا هم اکنون گزارشی از بیمار برای عوارض این جراحی مشاهده نشده است .

در صورتی که در این زمینه سوالی دارید برای مشاوره با این شماره تماس بگیرید : ۰۲۱۸۸۲۶۳۹۵۳-۸۸۲۶۳۴۲۸

4 thoughts on “لابیاپلاستی

1. مه سیما - آذر ۲۷, ۱۳۹۷ در ۱۲:۵۱ ب.ظ

سلام دکتر جان چند وقت بعد از زایمان باید لابیاپلاستی کرد ؟

• drjalali - آذر ۲۸, ۱۳۹۷ در ۷:۱۴ ق.ظ

سلام ۶ماه بعد زایمان لبیا پلاستی می توان انجام داد .

2. مژده - آذر ۲۷, ۱۳۹۷ در ۱۲:۵۳ ب.ظ

سلام دکتر جان من عفونت قارچی دارم که رفتم پیش دکتر دارو می خورم میشه لابیاپلاستی کنم ؟

• drjalali - آذر ۲۸, ۱۳۹۷ در ۷:۱۴ ق.ظ

سلام بعد درمان عفونت می توانید لبیا پلاستی کنید.