لابیاپلاستی

لابیاپلاستی، نوعی جراحی زیبایی با کمترین میزان تهاجم است که به کوچک کردن اندازه لابیاها می پردازد. این جراحی عمدتا بر روی لابیا مینور انجام می شود، در حالی که لابیا ماژور نیز از لحاظ ظاهری تغییر پیدا می کند.

یکی دیگر از اهداف لابیاپلاستی، حفظ رنگ و سلامت بافت لابیا می باشد.

از دیگر دلایل انجام لابیاپلاستی، می توان به هایپرتروفی و رشد بیش از حد لابیاها اشاره کرد، این حالت می تواند منجر به بروز ناراحتی به خصوص هنگام پوشیدن لباس های تنگ شود. از دیگر عوارض هایپرتروفی لابیا می توان به اختلالاتی مانند عفونت دستگاه ادراری نیز اشاره کرد.

به همین خاطر، لابیاپاستی علاوه بر اهداف زیبایی، اهداف درمانی نیز دارد و به رفع مشکلات گفته شده نیز می پردازد.

چه عواملی در هایپرتروفی لابیا موثر می باشد؟

داشتن رابطه جنسی زیاد و بارداری های متعدد از دلایل بزرگ شدن لابیاها می باشند. آن هم به این خاطر که در مواردی مانند زایمان، پوست ناحیه واژن کشیده می شود، و دیگر استحکام بافت و پوست این ناحیه، مانند حالت طبیعی و اولیه نخواهد شد.

حتی در برخی موارد، زنان چاق نیز با هایپرتروفی واژن روبرو می شوند.

این مساله می تواند علت ژنتیکی داشته باشد و فرد با لابیاهای بزرگی به دنیا بیاد.

مواردی مانند دوچرخه سواری، اسب سواری و یا پیرسینگ ناحیه تناسلی نیز می توانند از علل هایپرتروفی و بزرگ شدن لابیاها به مرور زمان باشند.

به مرور زمان و با افزایش سن، پوست ناحیه واژن خاصیت الاستیسیته خود را از دست می دهد و دچار شل شدگی و افتادگی می شود، در چنین حالتی ممکن است شاهد ایجاد پوست اضافی در لابیا و دستگاه تناسلی باشیم.

لابیاپلاستی1

دلایل انجام لابیاپلاستی

متخصصین زنان و زایمان، هر یک معیارهای گوناگونی را برای انجام جراحی لابیاپلاستی دارند. اما در کل، بیمارانی که خواهان انجام این جراحی هستند، دلایل فیزیولوژیکی و روانی خود را دارند. برخی دلایل انجام جراحی لابیاپلاستی عبارت است از:

• هایپرتروفی و بزرگ شدن لابیاها، به گونه ای که فرد از پوشیدن لباس های تنگ خجالت می کشد. حتی در برخی از موارد تماس پوست اضافی لابیا با لباس زیر می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی شود.
  • پوست اضافی و آویزان در نواحی اطراف واژن، که می تواند منجر به بروز درد و ناراحتی حین رابطه جنسی شود، که اصطلاحا دیسپارونی نامیده می شود.
  • رفع مشکلات بی اختیاری ادرار و یا عفونت های مجاری ادراری
  • رفع علائمی مانند درد و خارش و سوزش
  • بهبود ظاهر ناحیه تناسلی
  • تنگ شدن واژن بعد از زایمان
  • بهبود عملکرد مثانه

آیا اقدامات خاصی قبل از لابیاپلاستی لازم می باشد؟

پیش از انجام جراحی، متخصص زنان و زایمان به بررسی شرایط جسمانی بیمار می پردازد، و از بیمار خود می خواهد که برخی موارد را رعایت کند، از جمله:

• قطع مصرف آسپیرین، ویتامین E و یا قرص سرماخوردگی دو هفته قبل از جراحی. این داروها باعث افزایش خونریزی در طول جراحی می شود.
  • سیگار و دخانیات بایستی 3 روز قبل از جراحی کنار گذاشته شود.
  • اگر جراحی با بی حسی موضعی انجام شود، فرد بایستی شش ساعت قبل از جراحی چیزی نخورد و نیاشامد.
  • پیش از جراحی، آزمایش خون جهت بررسی سطح قند خون، فیبرینوژن و لخته شدن خون انجام خواهد شد.

روند جراحی لابیاپلاستی

در ابتدا، پوست اضافی لابیا با استفاده از تکنیک Trim برداشته می شود. این روش به شکل دهی مجدد لابیا و برداشته شدن بافت از قسمت های خارجی کمک می کند. از دیگر مزایای این تکنیک، رفع تیرگی ناحیه تناسلی نیز می باشد.

تکنیک Wedge، یکی دیگر از روش های لابیاپلاستی می باشد. در این روش، قسمتی از لابیا مینور برداشته می شود، اما آسیبی به حساسیت و مخاط طبیعی این نواحی وارد نخواهد شد.

اقدامات و مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

• استفاده از کمپرس یخ، هر چهار تا شش ساعت یک بار به مدت 24 ساعت. اما این نکته را در نظر داشته باشید که کمپرس نباید مستقیما بر روی پوست گذاشته شود. با این کار، از میزان التهاب نیز کاسته می شود.
  • استفاده از کرم های آنتی بیوتیک، به مدت دو هفته. مقدار کمی از کرم باید بر روی زخم زده شود.
  • معمولا جهت تسکین درد، داروهای مسکن و ضد التهابی مانند ژلوفن، برای فرد در نظر گرفته می شود. این داروها بایستی به طور مرتب و در زمان مقرر مصرف شوند.
  • انجام فعالیت های سنگین به مدت دو هفته بعد از جراحی توصیه نمی شود.
  • در مواردی که میزان التهاب زیاد باشد، بهتر است یک سری فعالیت ها و ورزش ها تا بهبودی کامل، به تعویق بیفتد.
  • بهتر است شش تا دوازده هفته بعد از جراحی، از برقراری رابطه جنسی خودداری شود.
  • بهتر است لباس های تنگ پوشیده نشود، تا از ایجاد فشار بر روی ناحیه جراحی نیز پیشگیری شود.
  • استحمام روزانه، جهت شست و شوی واژن و تمیز نگه داشتن بخیه ها توصیه می شود.
  • ممکن است پوست لابیا به مدت چند ماه بی حس باشد. کمتر پیش می آید که پوست برای مدت زمان طولانی بی حس باقی بماند.

در صورت مشاهده علائم زیر بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید:

• خونریزی از ناحیه جراحی
  • تب، تا سه روز بعد از جراحی
  • دردی که با مصرف مسکن کمتر نشود
  • ترشح و قرمزی در اطراف زخم

مزایای لابیاپلاستی با لیزر

لابیاپلاستی با لیزر مونالیزا تاچ، روشی بسیار ایمن و موثر می باشد. در این روش، کلاژن سازی بافت ها توسط لیزر تحریک می شود، در نتیجه الاستیسیته بافت نیز افزایش خواهد یافت و هیچ گونه عارضه ای مانند خونریزی، اسکار و التهاب بعد از این روش وجود ندارد.

لابیاپلاستی که با هدف زیبایی انجام می شود، به رفع عدم تقارن لابیاها نیز کمک می کند، بدین صورت که با برداشته شدن پوست اضافه این ناحیه، قرینگی نیز برقرار خواهد شد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لابیاپلاستی بهتر است به خانم دکتر سیمامظفر جلالی متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. شماره مطب 88263428-021

چه کسانی نباید تحت جراحی لابیاپلاستی قرار بگیرند؟

• خانم های باردار
  • خانم هایی که از اختلالات مربوط به انعقاد خون رنج می برند