هیستروسکوپی

هیستروسکوپی روشی است که برای تشخیص و درمان بیماری های رحم استفاده می شود و درون رحم را ارزیابی       می کند . هیستروسکوپ دستگاهی است که بسیار باریک و ظریف می باشد که به وسیله واژن و دهانه رحم در درون رحم قرار داده می شود . در زمان انجام دادن این پروسه تصویر رحم بیمار به نمایش در می آید .

هیستروسکوپ در چه مواقعی کاربرد دارد

• ارزیابی نشانه و علائم اختلالات دوران عادت ماهانه که به شکل حاد می باشد . خونریزی غیر عادی واژن – خونریزی پس از دوران عادت ماهانه – اختلالات حاملگی
  • تشخیص دادن بیماری هایی همچون فیبروم رحم و تومورهایی که سرطانی نیستند .
  • درمان مشکلاتی همچون خارج کردن فیبروم و پولیپ
  • برطرف کردن چسبندگی هایی که به علت عفونت و یا تاثیرات جراحی در رحم به وجود می آید .
  • تشخیص علت سقط شدن جینی
هیستروسکوپی

یکی از کاربردهای مهمی که هیستروسکوپی دارد پیدا کردن دلیل خونریزی غیر عادی واژن می باشد . خون ریزی غیر عادی یعنی در واقع خونریزی بسیار زیاد – دوران عادت ماهانه دراز مدت و یا کمتر از میزان نرمال می باشد . خونریزی که در بین دو قاعدگی رخ دهد امری طبیعی نمی باشد .

قبل از هیستروسکوپی چه اقداماتی باید انجام داد

انجام دادن آزمایش هایی همچون آزمایش خون و آزمایش حاملگی جهت این که بیمار مطمئن شود آیا می تواند از این روش استفاده کند یا نه .

از روش های جلوگیری از بارداری استفاده شود . هیستروسکوپی در مواقعی که بیمار باردار باشد نباید انجام شود .

هیستروسکوپی چطور انجام می شود

به وسیله هیستروسکوپی می توان نواحی درون رحم را به وسلیه آندوسکوپ که جهت تشخیص دادن و یا برای درمان بیماری است انجام می شود . در اغلب موارد تشخیص و درمان در یک زمان صورت می گیرد . در پروسه هیستروسکوپی لوله باریکی که سر آن لامپی قرار دارد به درون رحم ارسال می شود و به وسیله چشم غیر مسلح یا دوربین و مانیتور مشاهده می شود .  این روش برعکس روش های آندوسکوپی هیچ گونه برشی ایجاد نمی کند و بیمار دردی را احساس نمی کند . زمان نقاهت این روش بسیار  ناچیز است  و از جهت زیبایی تاثیرات بیشتری می گذارد زیرا هیچگونه برشی روی پوست به وجود نمی آورد بیمار می تواند چند روز پس از انجام هیستروسکوپی به کارهای روزانه خود برسد . بهتر است بیمار تا چند روز مقاربت انجام ندهد . مشاهده قطره های کم خون امری طبیعی می باشد . زمان انجام این عمل بین 5 الی 30 دیقیقه به طول می انجامد و بیمار در بیمارستان بستری نمی شود و در همان روز مرخص می شود .

هیستروسکوپی روشی است که باید با دقت فراوانی انجام شود و این روش نیازمند یک پزشک با تجربه و با مهارت می باشد . دکتر سیما مظفر جلالی متخصص زنان در سابقه پزشکی چندین ساله خود این روش را به صورت تخصصی انجام داده است و توانسته موفقیت های بسیاری را کسب کند .

چه زمانی باید هیستروسکوپی را انجام داد

زمان مناسب برای انجام هیستروسکوپی پس از دوران عادت ماهانه و خونریزی و یا در آخر به مدت هفت روز بعد می باشد  .

برای این که آندومتر بزرگ نشود و نواحی درون رحمی بهتر مشاده شود توصیه می شود زنان از روز پنجم قاعدگی از قرص های جلوگیری کننده استفاده کنند .

خانم هایی که در دروان یائسگی هستند هیستروسکوپی را در هر زمانی می توانند اجام دهند .

چه افرادی نمی توانند از هیستروسکوپی استفاده کنند

• خانم هایی که در دوران حاملگی هستند
  • خانم هایی که به سرطان رحم و واژن مبتلا هستند .
  • دهانه رحم مسدود باشد و یا دچار تنگی شود .

18 − سه =