کیست تخمدان

کیست تخمدان ضایعاتی هستند که بر روی سطح تخمدان ایجاد می شود . خوشبختانه ۹۰% کیست ها از نوع خوش خیم می باشد . بسیاری از کیست های خوش خیم از نوع فاکشنال هستند یعنی خود به خود ایجاد شده و خود به خود از بین می روند . ممکن است ظاهر ساده باشد یا به صورت توده در تخمدان مشاهده شود .

کیست-تخمدان

علائم کیست تخمدان

در بسیاری موارد این بیماری بدون علامت می باشد و تا زمانی که سونوگرافی انجام نشود متوجه کیست نمی شود . اما برخی از افراد دارای علائمی به شرح ذیل می باشد :

• احساس درد در هنگام انجام فعالیت ( درد در برخی موارد به اندازه ای شدید است که منجر به خونریزی و در نهایت پاره شده کیست می شود . )
  • نامنظم شدن قاعدگی
  • بزرگ شدن شکم یا فشار بر روی اندام های اطراف لگن مانند مثانه ، مجاری ادراری و روده ها ( در صورت بزرگ شدن کیست )
  • تکرر ادرار یا یبوست

جهت مشاوره با دکتر سیما مظفر جلالی متخصص زنان و جراح زیبایی زنان می توانید با شماره هایی که  ۸۸۲۶۳۴۲۸ – ۸۸۲۶۳۹۵۳تماس حاصل فرمائید .یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علائم کیست تخمدان در دختر

در صورتی که کیست تخمدان قبل از بلوغ و بعد از یائسگی ایجاد شود خطرناک می باشد و باید جدی گرفته شود . ممکن است این کیست ها سرطانی باشد . این نوع کیست ها دارای علائم ظاهری مانند رشد موهای مردانه و جوش های چرکی باشد از نوع بدخیمی است که در اکثر موارد نیاز به جراحی دارد .

انواع کیست تخمدان

1. کیست تخمدان خوش خیم

در صورتی که کیست ساده باشد و اندازه ای کمتر از ۵ سانتیمتر باشد در سنین باروری باید تا دو ماه صبر کرد اگر کوچکتر شد، درمانی نیاز ندارد اما اگر همان اندازه ماند یا بزرگتر شد نیاز به درمان دارد .

1. کیست تخمدان بدخیم

در صورتی که کیست حاوی اجسام جامد یا سولید مانند مو و دندان باشد ، از نوع ساده نیست و باید تومور مارکر انجام شود تا بدخیم و خوش خیم مشخص شود . در صورتی که بدخیم تشخیص داده شود باید در بیمارستان تحت نظر انکولوژیست زنان جراحی شود. در این تشخیص همچنین نوع بدخیمی باید مشخص شود. باید غدد لنفاوی لگن برداشته شود یا تخلیه کامل لگن مثلا در  کیست های پاپیلری تخمدان باید انجام شود .

1. کیست تخمدان مادرزادی

مانند کیست های درموئید که انواع بافت ها در داخل آن وجود دارد . از آنجائیکه بافت چربی در آن وجود دارد احتمال پاره شدن یا پیچ خوردگی زیاد است ، در صورتی که به اندازه ۴ سانتیمتر رسید باید جراحی شود.

اندازه کیست تخمدان

در صورتی که بزرگتر از ۱۰ سانتیمتر باشد باید جراحی انجام شود . اگر کیست به اندازه ۵ سانتیمتر یا بالاتر در سنین یائسگی باشد باید تومورمارکر انجام شود تا بدخیم یا خوش خیم بودن آن مشخص شود . در این موارد معمولا جراحی تنها گزینه درمانی می باشد .

تشخیص کیست تخمدان

پزشک در ابتدا از بیمار سوالاتی درباره علائم بیمار و دلیل مراجعه او می پرسد . سپس به معاینه می پردازد و برای بررسی دقیق تر انجام سونوگرافی را تجویز می کند .

درمان کیست تخمدان

درمان با توجه به نوع کیست تخمدان برای بیمار استفاده می شود . بسیاری از کیست های خوش خیم نیاز به درمان ندارد اما در صورتی که اندازه آنها به تدریج بزرگ شود یا تغییری نکند نیاز به درمان دارد . در مورد کیست های بدخیم نیز درمان باید انجام شود زیرا خطرناک بوده و منجر به مشکلات و عوارضی در بیمار می شود .