مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی : از آنجایی که ناحیه تناسلی بانوان عضو حساسی می باشد و عروق و اعصاب بسیار ظریف و کوچکی در این ناحیه وجود دارد ؛ با انجام لابیاپلاستی دچار تغییراتی ؛ از جمله ورم می شود ؛ بنابراین بهتر است ، مراقبت های لازم بعد از جراحی به دقت انجام شوند ، تا نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار ندهد ؛ در ادامه با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی

در ذیل به برخی از مهم ترین نکات و مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی ، اشاره شده است ؛ به تمامی آن ها توجه کرده و به هیچ عنوان در این رابطه سهل انگاری نکنید ؛ چرا که در غیر این صورت ، احتمال بروز عوارض جبران ناپذیر افزایش می یابد.

• در دو روز ابتدایی پس از عمل لابیاپلاستی ، بهتر است به طور کامل استراحت نمایید.
  • بهتر است به مدت ۱ هفته از رفتن به سرکار خودداری نمایید و همچنان تا مدتی از انجام فعالیت های سنگین اجتناب نمایید.مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی
  • طبق توصیه پزشک زنان ، از پوشیدن لباس های تنگ و استرچ اجتناب کرده و لباس های گشاد و نخی بپوشید ؛ همچنین بهتر است در دو هفته ابتدایی پس از عمل لابیاپلاستی ، لباس زیر نپوشید.
  • بنابر صلاحدید جراح و متخصص زنان ، به مدت یک ماه پس از عمل لابیاپلاستی ، از برقراری روابط جنسی خودداری نمایید.
  • انجام ورزش های سنگین ؛ از جمله سوارکاری ، ایروبیک و غیره را به ۴۵ روز پس از عمل لابیاپلاستی ، موکول کنید.
  • از ناحیه تحت درمان ، مراقبت کرده و در صورت نیاز اقدام به تعویض پانسمان نمایید.
  • طبق توصیه جراح و متخصص زنان ، تا مدتی پس از عمل لابیاپلاستی از استعمال دخانیات و مصرف نوشیدنی های حاوی الکل خودداری نمایید ؛ چرا که در صورت مصرف این موارد ، بهبودی پس از لابیاپلاستی با اختلال مواجه می شود.
  • در صورت احساس درد ، پس از اجازه از پزشک معالج خود ، اقدام به مصرف مسکن کرده و از مصرف خودسرانه آن اجتناب نمایید.
  • ناحیه تناسلی را خشک نگه دارید .
  • از کرم هایی که برای ترمیم زخم ، پزشک تجویز می کند ، استفاده کنید .
  • بعد از یک هفته حتما برای معاینه به پزشک تان مراجعه کنید .

استحمام بعد از لابیاپلاستی

بعد از گذشت چند روز از عمل لابیاپلاستی ، می توانید حمام کنید ؛ اما بهتر است مدت زمان دقیق آن را از پزشک معالج خود جویا شوید ؛ لازم به ذکر است در زمان استحمام ، از نشستن در وان خودداری کرده و ایستاده حمام کنید.

عفونت بعد از عمل لابیاپلاستی

بسیاری از بانوان ، از بروز عفونت در دوران نقاهت لابیاپلاستی واهمه دارند ؛ به هیچ عنوان در این باره نگران نباشید ؛ چرا که با رعایت مواردی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، احتمال بروز عفونت بعد از لابیاپلاستی ، بسیار کاهش می یابد ؛ این نکات عبارت اند از :

1. مصرف منظم و به موقع داروهای تجویزی پزشک
  2. رعایت بهداشت در دوران نقاهت عمل لابیاپلاستی و همچنین مراقبت از بخیه ها ( هر روز ناحیه مورد نظر را با آب و صابون شستشو داده و سپس با سشوار خشک نمایید. )
  3. اجتناب از رفتن به استخر و وان ( رطوبت ، منجر به افزایش احتمال بروز عفونت در بانوان می گردد. )
  4. کوتاه کردن زمان استحمام

از شایع ترین نشانه های بروز عفونت در بانوان ، باید به مواردی ؛ از جمله درد شدید ، تورم لابیاها ، ترشحات واژن ، بوی بد واژن و از این قبیل موارد اشاره کنیم ؛ لازم به ذکر است ، در صورت مشاهده علائم فوق ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

خارش بعد از عمل لابیا

خارش در دوران نقاهت عمل لابیاپلاستی ، در اثر بروز عفونت یا جوش خوردن بخیه ها رخ می دهد ؛ در صورتی که خارش همراه با دیگر علائم عفونت بعد از لابیاپلاستی ، باشد ؛ سریعا به پزشک مراجعه نمایید ؛ در غیر این صورت ، خارش به علت جوش خوردن بخیه های ناشی از لابیاپلاستی ، رخ داده که با استفاده مرتب پمادهای تجویزی پزشک زنان بهبود می یابد.

تورم بعد از عمل لابیاپلاستی

بروز تورم پس از عمل لابیاپلاستی ، مسئله ای طبیعی بوده که به مرور زمان برطرف می گردد ؛ لازم به ذکر است ، رعایت برخی از نکات منجر به تسریع در روند بهبودی تورم ناشی از لابیاپلاستی ، می گردد ؛ در ذیل به برخی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل لابیاپلاستی اشاره شده است :

• استفاده از کمپرس یخ در ۲۴ ساعت ابتدایی پس از عمل لابیاپلاستی و استفاده از کمپرس گرم در سه روز بعدی
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت در ۲۴ ساعت ابتدایی عمل لابیاپلاستی
  • لابیاپلاستی قرار دادن انواع ویتامین C در رژیم غذایی دوران نقاهت
  • حذف یا کاهش قابل توجه نمک و ادویه از رژیم غذایی پس از عمل لابیاپلاستی

تغذیه بعد از لابیاپلاستی

برنامه غذایی مناسب در بهبود زخم کمک می کند ؛ دکتر سیما مظفر جلالی متخصص زنان در این باره توصیه های غذایی به شرح ذیل را دارد :

• از مصرف غذاهای پرچرب و پر از نمک خودداری کنید .
  • از مصرف فست فود اجتناب کنید .
  • در طول روز مایعات زیاد بنوشید .
  • از غذاهایی که دارای ویتامین C می باشند ، استفاده کنید.
  • از غذاهایی که باعث خشکی و یبوست می شود ، خودداری کنید .
  • از سبزیجات و میوه های تازه استفاده کنید .

خونریزی بعد از لابیاپلاستی

یکی از سوالات شایعی که بیماران می پرسند ، این است که آیا بعد از لابیاپلاستی امکان خونریزی وجود دارد ؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت خونریزی خفیف یا خونابه بعد از جراحی تا یک هفته طبیعی است ؛ اما اگر بیشتر طول کشید ، حتما با پزشک خود در میان بگذارید ؛ البته خروج ترشح از ناحیه جراحی نیز تا این مدت طبیعی است و جای نگرانی نیست ؛ اگر ترشحات غیر طبیعی بود امکان وجود عفونت وجود دارد که در این صورت حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

پریود بعد از لابیاپلاستی

لابیاپلاستی مانند هر جراحی دیگر تا چند مدت باعث نامنظم شدن پریود و عادت ماهیانه می شود که طبیعی است و بعد از مدتی به روال عادی خود باز می گردد .